Food Revolution

Jag hamnade nyss framför tvn och ett program där Jamie Oliver, känd kock från England, åker till USA för att försöka förbättra skolmaten. Precis som han gjorde i sitt hemland England, kanske ni känner till? Där lyckades han faktiskt ganska bra eftersom han drev igenom flera stora förändringar över hela landet. Hans dokumentär serie blev t.o.m. nominerad till Emmy Awards i kategorin Outstanding Reality Program. Hans nästa projekt är nu att hjälpa en liten stad i West Virginia, Huntington, som har utsetts till USAs mest ohälsosamma stad. I deras skolmatsal serverar de pizza till frukost (???!!!), hamburgare till lunch (???!!!) och mjölken, som är smaksatt med choklad och jordgubb, innehåller mer socker än vad en läsk gör. Många av invånarna vill inte inse det enorma hälsoproblem många av deras barn kommer att växa upp med. Han kämpar mot ekonomiska restriktioner, fördomar, okunskap och ovilja att förändra. 

Jag blir så jävla förbannad!!! Ska man behöva pumpa i en massa socker i mjölken för att barnen ska kunna dricka och få i sig kalcium??? Vad är det för jävla idioter, jag blir vansinnig!!! Jamie gick på en föreläsning som jag tror riktade sig mot skolpersonal (de som tar beslut om leverantörer), där en representant från ett företag som säljer smaksatt mjölk höll en föreläsning om hur bra deras produkt var. Sen fick man ställa frågor och givetvis ifrågasatte Jamie varför de måste smaksätta mjölken med en massa socker. Han berättade att det i England och resten av Europa inte är några problem med att dricka vanlig mjölk som inte proppas med socker eller smaksätts med jordgubb. De allra flesta barn i Europa tycker om vanlig mjölk, så varför kan inte amerikanska barn göra det? Föreläsaren blev riktigt arg och otrevlig och lät inte Jamie ställa fler frågor, han kunde inte ens bemöta frågorna på nåt bra sätt utan betedde sig barnsligt. Inget bra tecken när ett företag inte klarar av att bemöta kritik. Hans beteende visar ju bara att Jamie har rätt, och att han inte vill att resterande deltagare ska ta till sig av den informationen. Han bryr sig väl bara om att sälja och tjäna pengar.   

Det finns ju socker i typ all mat numera, för att det ska bli godare. Det blir ju mycket godare också, tyvärr. Jag tror aldrig vi kan komma ifrån socker i maten, men vi behöver ju inte överdriva!!! När vi nu har den kunskapen om socker och hur fruktansvärt dåligt det är, varför fortsätter man hälla i socker i alla livsmedel som finns? För att tjäna pengar? För att man fullkomligt skiter i det? Okunskap?  

Helt sjukt att det i Huntington är lättare att få tag på vapen, knark eller en prostituerad än att få tag på en tomat. EN TOMAT!!!! Vad i helvete är det som händer?????

VÅGA VÄGRA SOCKER säger jag bara! Min motivation har ökat rejält och om jag vacklar nån gång så får ni gärna påminna mig om Huntington och detta inlägget. Som sagt så får man ju i sig socker via de flesta livsmedel, men jag vågar vägra det där onödiga sockret i form av kakor och godis. Jag mår skitbra av det, jag har inget sötsug längre. Det känns underbart! Känner mig så fri. Men så är jag också en människa som har väldigt stor aptit på just sötsaker. Jag kan nog t.o.m. säga att jag blir socker beroende, det går så långt att jag byter ut maten mot en tårta eller paj el. liknande. Jag vill liksom inte ha nåt annat förutom socker och sött. Vilket jag såklart mår sjukt dåligt av. Har märkt att jag lätt blir deppig, får ångest och självklart märks det på humöret när blodsockret skenar upp och ner så drastiskt. Jag har försökt att hålla det på en balanserad nivå, men det finns inget stopp för mig. På Johannas halv åtta middag så var jag proppmätt efter förrätt och varmrätt, men kunde klämma i mig hela min portion mörk chokladkaka med tjock go chokladcreme, och sen dessutom äta halva Peltos och lite av Terese portion också. Jag kan inte sluta, det är bara så. Jag blir helt manisk, när jag såg att Pelto & Terese hade dessert kvar så kunde jag inte koncentrera mig på samtalet eller personerna vid bordet, det enda jag tänkte på var hur jag skulle fråga om jag fick äta deras kaka också. Har ibland känt mig som en som inte kan sluta röka, sluta knarka eller annat beroende. Jag blir rädd för mig själv. Chips, nötter, ostbågar eller liknande har aldrig varit ett problem. Är inte så förtjust i det salta, det är kanske inte lika beroende framkallande som det söta?  

Här ser ni en trailer för Jamies program i USA. Han är så engagerad och kämpar som fasen, och han ger sig inte, det skulle nog jag gjort för länge sen om jag var i hans sits. Jag beundrar Jamie, han är en av mina idoler.  

Det handlar inte om att bli smala och snygga, det handlar om att må bra!!! Socker påverkar dels vikten, men framförallt påverkar det vår hormonbalans i hjärnan. Socker kan alltså göra att man blir deprimerad, okoncentrerad, trött, får ångest och helt enkelt mår dåligt psykiskt.



Kommentarer
Postat av: syrran!

du är grym som klarar att hålla dej helt från socker!!! Jag är grymt imponerad! Har också sett Food revolution några gånger, sjukt bra program och det är så jäkla bra att Jamie tar tag i det svåraste!!! Hoppas han lyckas förändra i USA också!!

2012-03-01 @ 14:22:51
Postat av: jenny pugh

Jag blir lite full i skratt nar jag laser det har, bara for att jag nog aldrig sett dig arg och jag forsoker se det framfor mig ;-)

Men jag haller med dig till 100%, Jamie Oliver ar helt fantastisk och jag blir oxa skitforbannad nar jag kollar pa hans program!! Vilka idioter det finns, jag kommer ihag det programmet!! Det ar vrkligen sa har i USA. Mina barn far inte ata skolmaten, de maste ta med sig matsack for jag tycker den ar sa hemskt onyttig i skolorna. Visst finns det gronsaker och frukt men de far ju plocka till sig sjalva och om det finns friterad mat och massa skit sa valjer de ju tyvarr det istallet:-( Sa nej tack!!

Jag ar ocksa en sockerhora sa jag vet sjalv hur svart det ar att lata bli... oj det blev langt.

kram jenny

2012-03-01 @ 14:34:28
Postat av: Sofie

Tack för berömmet. Det är ett väldigt lätt val måste jag säga, för man får så mycket ut av det. Jag får iaf det, alla påverkas vi kanske olika mycket av socker. Jag är piggare, mindre orolig och stressad, sällan svullen eller uppblåst mage och det bästa av allt: jag låter inte sockret styra varken tankar eller beteende längre. Den känslan är helt magisk. Men det gäller att inte tappa fotfästet, svårast är ju kalas eller liknande, när alla sitter och äter tårta och man får tusen påpekningar och frågor om varför man inte äter. Men jag håller huvudet högt och skäms banne mig inte, fastän det kan uppfattas som oartigt att inte äta när man blir bjuden.



Jenny, förstår inte att du aldrig sett mej arg? Känns som jag är arg jätteofta...konstigt.

2012-03-01 @ 19:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0