Varbergs Kurort

I torsdags efter lucia eventet på jobbet så stack vi alla till centralen för att hoppa på tåget till Varberg. I år blev vi alla bjudna på två dagars spavistelse, åh så gott det var! Vill verkligen tillbaks!
 
The gang på Espresso House medans vi väntar på tåget till Varberg, vår VD bjöd oss på kaffe och scones. 
 
 
Yeah! Jens får ett lyckorus när vi anländer till Varbergs Kurort, äntligen lite lyxig avkoppling på arbetstid. 
 
 
 
Efter lunch, möte och incheckning på hotellet samlades vi på spa avdelningen. Det var en magisk känsla att få bada i bubbelpool med en kall cider nära till hands. 
 
 
Vems dumma idé var det att fötterna mår bra av att stoppas ner i ett vattenkar fullt med äckliga små fiskar? Extra dumt med tanke på att jag har fiskfobi. Men jag klarade det efter lite hålla-i-handen-pepp från mina goa kollegor, avreagerade mig med några illvrål också och sen kändes det bättre efter en stund. Försökte komma på andra tankar med hjälp av en tidning, men jag blev ju inte lugnare när det första jag slår upp är en bild på en gigantisk marulk. Gaaah! Panik gånger tio kan jag säga. 
 
 

Jag förstår varför de fått pris för Årets Spakök. Hujedamig så gott allting har varit, både frukost, lunch och middag. Glöggfika framför en sprakande brasa i lobbyn, det är som balsam för själen. 

 
På fredagen fick vi alla varsin behandling och jag fick Thalassobadkur som med andra ord är Tångbad. 
 
Tångbad har en lång tradition (sen 1800-talet) som kurbad och anses ha effekter som att stimulera blodcirkulationen, mjuka upp stela muskler, lindra värk, hudirritationer och solbränna. Tången innehåller ett geleämne som gör huden mycket mjuk och skön. Den fiskas för hand på traditionellt sätt i vattnen utanför Varberg och torkas sen naturligt. 

Man får krypa ner i ett härligt träbadkar, fyllt av uppvärmt havsvatten och skållad tång. Tången skållas för att få fram de viktiga mineralerna och spårämnena och de geleaktiga ämnena. När man ligger i badet blir man masserad med den skållade tången, som har blivit mjuk, skön och ”skrubbig”. Massagen var så fantastiskt skön och fick ordentlig fart på cirkulationen, man blev varm och extremt avslappnad (somnade nästan). Som avslutning på massagen fick jag ligga kvar en stund och slappna av, lyssna på skön musik och bara njuta. I den behandlingen jag fick ingick även en ansiktsrengöring med en efterföljande spirulinamask. Mmm vad len och fräsch jag var sen, detta kan jag absolut rekommendera!

 

 

Detta var verkligen världens bästa julklapp, magiskt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0