The good old days

Åhh det riktigt spritter av glädjerus i kroppen när man hittar nånting kul. Nu har vi hittat ett filmklipp från Drakens invigningsfest på filmarkiv.se, som vi också köpt rättigheterna till för att få ha det och använda det på vår hemsida, facebook och twitter. Min "tillfälliga" teknikerkollega Ola har ett filmredigerarprogram på sin dator och han klippte samt redigerade så att vi fick en rubrik i början och loggan i slutet, så nu har jag också fått en inblick i hur man redigerar film. Blev galet sugen på att utveckla den kunskapen, när jag var liten drömde jag om att bli filmregissör. Kanske kan drömmen bli sann? Hehe.
Jag myser som en gammal tant när jag tittar på det här klippet, de har helt fantastiska kläder och vilken härlig berättarröst. Formuleringen om ventilationen är hilarious: "frisk luft så att säga regnar ner över publiken"Hahahaha. Ibland önskar jag att jag hade fått leva en endaste dag under denna tid, jag har alltid varit intresserad av 50-talet. Tidsmaskin någon?
Igår kväll fick jag för första gången äntligen chans att själv glida ner i en av Drakens fåtöljer och njuta av lite underhållning privat. Jag, Terese och Johanna såg Soran Ismails ståupp show och han var jättebra. Han lyckades blanda mycket humor och skratt med viktiga insikter och vi gick därifrån med en hel del tankar kring vårt samhälle och politik. Jag fick mig faktiskt en tankeställare, det gillar jag, att bli inspirerad samtidigt som man har roligt. Så skulle alla politiker göra, ha en ståupp show med en allvarlig klang och ett budskap. Då skulle det lättare nå fram till mig kan jag lova, för jag byter kanal varje gång det dyker upp ett tråkigt politiskt tal eller debatt på tv. Njae, jag kikar nog en stund för jag är ju intresserad, men jag hänger liksom inte med, jag orkar inte sätta mig in i alla ämnen. Det står mig upp i halsen, men det är ju viktigt att ta reda på vad man själv tycker och sätta sig in i det ordentligt innan man lägger sin röst. Man har ju chansen att påverka. Soran har rätt i att vi måste sluta pusha alla till att rösta bara för att få upp röstprocenten till 100%. Det viktiga är ju att de som röstar, verkligen har satt sig in i det de röstar om. Om man röstar på Miljöpartiet för att Maria Wetterstrand är snygg så kan man ju lika gärna skita i att rösta. Nu är ju Maria Wetterstrand inte snygg (enligt Soran), det bara känns så för att hon alltid står bredvid Lars Ohly och Gudrun Schyman. Hahahaha. Nämen ärligt talat, han har verkligen rätt i det. Jag kan säga att jag verkligen inte är insatt, jag är väldigt osäker vart jag står och baserar nog mina val på hörsägen och påverkan från andra. Då kan jag ju lika gärna skita i att rösta. Men det tänker jag inte göra, inför nästa val kommer jag att engagera mig mer och ta reda på vad jag vill rösta på. Baserat på kunskap, inte utifrån skvaller eller oseriösa tidningsrubriker.

Kommentarer
Postat av: Anna L

Jag kan inte låta bli att kommentera :) Jag håller inte med dig om att man lika gärna kan skita i att rösta om man inte är insatt i politiken. Skulle alla som inte är insatta i politiken skita i att rösta skulle snart Sverigedemokraterna ha flera mandat i riksdagen och det skulle vara mycket!!!! Så fortsätt alla att rösta även om ni inte är insatta, alla fall om vi inte vill han fler Sverigedemokrater i riksdagen!



Kram på dig!

Anna

2012-04-22 @ 21:06:29
Postat av: Sofie

Jag tycker att det är viktigt och intressant att detta diskuteras, så det är bara bra att du kommenterar Anna. =)



Jag vill inte att Sverigedemokraterna ska få fler mandat. De fick många röster, av riktiga människor. Nu vet jag ju inte vilka dessa människor är och kan inte uttala mig om huruvida dessa har kunskap nog för att göra sitt val. Och vad är egentligen rätt kunskap? Men många av dessa tror jag är personer som INTE är insatta och som inte riktigt vet vad de egentligen röstar på.



Jag vill inte att folk ska skita i att rösta, tvärtom. Jag vill att alla ska känna att detta är ett privilegium, att man får en chans att faktiskt påverka. Jag tycker absolut vi ska eftersträva 100% röster, men det ska inte hetsas om att det är själva agerandet som är viktigast. Det man röstar på ska ju vara genomtänkt också. Kanske är det en stor andel av de ogenomtänkta rösterna som landat just hos SD?



Jag hoppas att uppmaningarna inför kommande val inkluderar både "gå och rösta" och "sätt dig in i politiken lite mer och tänk efter vart just du vill lägga din röst". Det optimala hade varit att få 100% röster som är 100% genomtänkta. Men vad är 100% genomtänkt? Usch det finns så många tankar och funderingar, det är inte enkelt.



Men inför nästa val ska i alla fall jag hålla mig mer uppdaterad, diskutera mer, lyssna mer och försöka sätta mig in i det bättre. Så att när jag lägger min röst kan känna att jag tänkt igenom det noga.



Amen. ;)

2012-04-23 @ 10:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0