Säg JA till dig själv...

Varje gång du säger nej till någon/något, så säger du JA till dig själv!

Älskar detta ordspråk som jag fick höra via en kompis "jobb-mentor". Jag har svårt att säga nej i jobb sammanhang...alltid haft svårt för det, dels för att jag verkligen vill göra allt men också av rädsla för att folk ska tro att man är lat eller oengagerad. Jag har tidigare tagit på mig alla möjliga saker och på de flesta ställen blivit kallad för "klippan". "Sofie, du är en riktig klippa, du fixar allt!" Jo tack, det kan jag och det har jag gjort...MEN tyvärr på bekostnad av mig själv. Men det har jag själv inte förstått förrän nyligen. Samtidigt så älskar jag att lära mig allt, ha koll på allt och att ha många bollar i luften. Det är det som motiverar mig. Alla människor har ju något som man motiveras av, kanske pengar är den största motivationen för många. För mig är det just bekräftelsen från kollegor/chefer som motiverar mig! Jag drivs framåt av komplimanger & uppskattning, att folk uppmärksammar mig och det jobb jag utför. Att höra från gäster hur trevlig & serviceminded jag är, eller hur bra ordnat deras arrangemang var...den mänskliga bekräftelsen helt enkelt! Klart att jag vill ha min lön för utfört arbete, men det är inte lönen som motiverar mig.

Det var nog den där jakten efter mänsklig bekräftelse som fick mig att hamna i stress-träsket. Först nu, efteråt, kan jag se tillbaks och se hur FEL jag har prioriterat saker. Speciellt de senaste två åren, som jag ändå ser tillbaks på med glädje, för jag har lärt mig såååå mycket. Men faktum är att det har varit en extremt jobbig tid...fysiskt, psykiskt, ja på alla sätt o vis. Men jag hade aldrig kommit till den insikten om jag inte genomgått den prövningen, nu vet jag vad jag vill & vad som betyder mest för mig i mitt liv. Framförallt håller jag på att lära mig HUR jag ska fortsätta prioritera rätt, rätt för mig. Nu kommer inte jobbet först längre, det har trillat ner många placeringar på listan kan jag lova. ;)

Nu är det roligt att säga nej, för samtidigt säger jag ju JA till mig själv! =D 

Kommentarer
Postat av: Johanna i USA

När jag läste detta inlägg så kände jag att jag hade kunnat skriva ett likadant inlägg. Varje ord du skrev känner jag igen!

Kram på dig!!

2011-06-07 @ 19:28:37
Postat av: Sofie

Kul att det man skriver om känns igen! O framförallt: vad kul att du överhuvudtaget läser! Inspirationen till detta inlägg fick jag av Jennys kommentar angående sin svårighet att säga ifrån. Varför sätta sig själv allra sist? För det har jag gjort hela tiden...men nu är JAG viktigast i mitt liv! =)

2011-06-08 @ 18:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0