Halv åtta hos Pelto

Igårkväll var jag iväg på den sista "halv-åtta-hos-mig" middagen, i alla fall för detta året. Det var Pelto som bjöd oss till bords och jag typ rullade hem efteråt. Fyyy så gott det var, hade så ont i magen av mätthet. Men nu har det gått över som tur är och jag kan äta igen. =) När vi kom så bjöd Pelto på Cosmopolitan, farligt på tom mage kan jag meddela. Usch så snurrig man blev.


Här ser ni Terese och moi som gottar oss i soffan.




Förrätten bestod av västerbottenpaj med rödlök, löjrom, citron och creme fraiche. Till det serverade hon också hemmagjort knäckebröd och foccacia. Såååå gott!




Till varmrätt blev det lättrökt fläskfilé med pommes anna, hemmagjort äppelmos, kantareller och rödvinssås smaksatt med dill. Jag trodde jag skulle dö...det var så gott! Hon är helt jäkla otrolig asså! Den rödvinssåsen är den godaste jag nånsin smakat!!! Vem hade kunnat komma på idén att smaksätta det med dill?? Galet gott! Stönade efter varje tugga!




När desserten kom in så låg jag dubbelvikt av mättnad men nog slank det ner ändå.
Choklad-curd (precis som lemoncurd) i botten, ekologisk vaniljglass från Lejonet & Björnen (göteborgskt märke), hemmagjord varm hjortronsylt och egengjorda flarn av knäck och pistagenötter. Till det serverade hon ett sött Tokaj vin. Jag är helt galen i Tokaj sen jag fick testa det för första gången när jag pluggade i Jönköping och vi hade vinkurs i 3 veckor. Jag njöt kan man säga!


Hoppas att detta kan ge inspiration till någon själ där ute.

Tjingeling =)

Kommentarer
Postat av: Syrran

Å, jag vill också köra "halv 8 hos mej" middagar! Det ska jag köra igång med såfort vi flyttat in och har ett fungerande kök! =)Ser grymt gott ut!!

2011-12-16 @ 19:43:01
URL: http://www.flowerlowa.se
Postat av: Emelie

Herregud, ni går verkligen all in. Såg jättegott ut allt ihop!

2011-12-16 @ 19:51:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0