Maestro please...

Som ni kanske förstått sen tidigare inlägg så älskar jag svt produktioner. Kul att se något annorlunda, nåt intressant och verkligt. Ikväll har jag sett mitt första avsnitt av Maestro, som jag har varit väääldigt tveksam mot. Men jag är kär...kär i musiken och kär i att få en inblick i en värld som jag innan viftat bort som nånting oerhört tråkigt och töntigt. Men fy fasen vad coolt det är! Nog för att jag precis fyllt ännu ett år äldre men jag tror att jag verkligen håller på att bli tant! På riktigt! Inte för att det är något dåligt, jag står för mina känslor och det jag intresserar mig för. Jag blir så avundsjuk, jag vill också testa att stå där framför en kör och en orkester och leva mig in i musikstycket och vara den som leder dem i takt och rytm. Låta kroppsspråket guida dem genom alla noter och toner. 

Sen var det ju minst sagt fascinerande att höra snyggingen Ola Rapace sjunga Trollmors Vaggvisa..."oh aj aj aj aj buff". Då fnissade jag gott kan jag lova. =)




Blev lite ledsen i ögat när jag precis upptäckte att de sänder friidrott istället för "Lykke" ikväll. Den enda serien som jag följer just nu. Längtar ihjäl mig till måndagar kl. 21:00, men tji fick jag. Funderar på att ta ett bad istället. Hmmm...


Lykke
Den danska serien Lykke, som börjar visas i SVT måndagen den 8 augusti, handlar om tvillingparet Lykke och Thomas som vid tio års ålder miste sina föräldrar och som har förvaltat denna omständighet på helt olika sätt. Thomas har behandlats ett flertal gånger för depression, Lykke har i stället gått ut Handelshögskolan i Köpenhamn och fått ett toppjobb.

Stig Thorsboe och Hanna Lundblad har skrivit manus till serien Lykke. Utgångspunkten för dem har varit att Danmark är världens lyckligaste land, samtidigt som nästan var tionde dansk äter antidepressiv medicin.

Serien Lykke handlar om huvudpersonen med samma namn, men också danskarnas upplevelse av lycka (lykke betyder lycka på danska) och att förändringar i livet inträffar när man som minst anar det. DR-serien handlar också om lust och om alla de drifter som trycks undan i dagens karriärfixerade liv. Den handlar också om den oklara gränsen mellan dröm och verklighet och vem som egentligen kan sägas vara tokig.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0