Somliga går med trasiga skor...

...säg vad beror det på?

Jag och Johanna såg Cornelis filmen på bio i tisdags och nu är jag så fascinerad av hans liv och hans historia. Fantastisk film som gav mig mersmak...vill veta mer, känns som att det lätt skulle kunna göras en film till, jag saknar vissa delar av hans liv och det är massa som jag vill veta mer om...jag har otroligt många frågor som jag inte kan släppa! 

Sen är det oerhört bra gestaltande av Hans-Erik Dyvik Husby (sångaren i norska bandet Turbonegro), jag brukar inte vara lättflörtad när det kommer till gestaltning, jag har lätt för att analysera detaljer och hittar lätt fel ;) men han blev Cornelis för mig!  

Vilka låtar Cornelis har gjort!!! Mina favoriter är "Somliga går med trasiga skor", "Deirdres Samba", "Mördar-Anders", "Hönan Agda" & "Turistens Klagan". Dessa låtar är väldigt olika varandra och jag gillar dom på olika sätt, både roliga och med en viss melankoli.

Något som jag inte visste är att han aldrig blev svensk medborgare då de krävde signerat intyg (typ från en gammal lärare i skolan) på att han kunde skriva och bemästra det svenska språket, vid den tidpunkten var han känd och hade redan skrivit mängder med låtar och bevisat att han var bättre på svenska än många andra...

Här kan ni lyssna på en av de låtar som jag nu trallar mycket på...vilket jag försöker göra diskret, fastän jag har lust att leva ut lika mycket som Cornelis...vet inte varför jag gillar den här så mycket?


Se filmen! Den innehåller glädje, ilska, och mycket sorgsenhet, men framförallt får man en inblick i ett liv som var otroligt fascinerande, i alla fall om man frågar mej.


Kommentarer
Postat av: emelie

Emil vill oxå se den. Kan nog tänka mig att följa med nu när jag hört att du tyckte om den =)

2010-12-02 @ 19:31:46
Postat av: Fröken Age

Det låter som det kan vara något för mej!

2010-12-03 @ 09:07:08
URL: http://www.metrobloggen.se/frokenage
Postat av: Sofie

Mmm jag tycker att du ska se den, jätte intressant film! Men det kanske inte du tycker, låt mej veta vad du tyckte sen. =)

2010-12-03 @ 10:05:04
URL: http://emmasofiecarlsson.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag hoppas att ni båda kommer gilla den. =)

2010-12-03 @ 13:44:28
URL: http://emmasofiecarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0